tirsdag 17. november 2015

Sove i nystrøket sengetøy

Hei 

Nystrøket sengetøy til jul er like viktig som et fint dekket bord synes jeg. Forskjellen er at når man dekker bord gjør man det stort sett for andre men når man tar seg tid til å stryke sengetøyet gjør man det for seg selv.  
Det er vel ikke noe som er så deilig å krype ned i dyner med ny strøket sengetøy julaften. Det er luksusfølelse og noe alle med et strykejern kan få til.
Dette er også en av tingene som du kan fikse nå i november så trenger du ikke tenke noe mer på det.


Til vanlig stryker jeg ikke sengetøy. Jo - forresten om sommeren gjør jeg det av og til men oftest så brettes det å legges på plass i skapet. Egentlig burde jeg strøket alt sengetøyet for det å stryke sengetøy er veldig plassbesparende og det er utrolig hvor mye plass man kan spare hvis man gidder dette.
Sengetøyet tar mindre plass og blir lettere å oppbevare. Har du liten plass så hadde jeg absolutt prøvd dette. Ofte har vi alt for mye sengetøy og hvis man kan frigjør en hel hylle eller et par skuffer i kommoden med å avse en halv time med stryking så er det verd det.
Å pynte til jul inne på soverommet gjør jeg ikke men jeg juler det litt til med sengeklær i passende farger, bytter putetrekk på pynteputene og av og til pynter jeg med en svibel, en liten grankvist eller en amaryllis.  Det skal ikke så mye til for å endre hele inntrykket med tekstiler.


Jeg var inne på Høye sine nettsider for moro skyld, for å sjekke hvordan vasker man egentlig sengetøy. Her var det "det var det jeg sa"....som at å stryke sengetøyet gir tilbake den deilige følelsen av å ligge i nytt sengetøy - minus den vonde lukten som kommer med nytt sengetøy. Så her er det bare å stryke folkens!

Sengesett i kvaliteten Satin eller Ekstra fin Bomull:
Bør vaskes sammen med lignende farger, og med innsiden ut. Bør ikke vaskes sammen med frottè. Kan vaskes på 60ºC, tørkes i trommel og strykes med varmt strykejern. Stryking er selvsagt ikke nødvendig, men det gir tilbake den deilige følelsen av å ligge i et nytt sengetøy.



Sengesett i kvaliteten Vevd Krepp:
Bør vaskes sammen med lignende farger og med innsiden ut. Bør ikke vaskes sammen med frottè. Kan vaskes på 60ºC, tørkes i trommel og bør ikke strykes. Den naturlige kreppeffekten oppstår først etter første gangs vask. Må vaskes min. 3 ganger for å oppnå riktig størrelse.





Da er det bare å finne frem strykejernet og sette i gang enten du trenger mer plass i skapet eller du ønsker å få frem luksusfølelsen til du skal krype til køys.

Vel bestrøket 

Ha en strålende fin kveld. 
Klem fra Elin 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for for at du tar deg tid til å kommentere på bloggen min. Det setter jeg utrolig pris på. Klem fra Elin :o)