onsdag 6. februar 2013

Kreativ med papir og oppskrift på sunne knekkebrød




Hei og god onsdag! 

Jeg må få takke for de koselige kommentarene som dere legger igjen. Jeg får ofte spørsmål om noe av det jeg skriver. Ofte er det om hvor jeg har kjøpt flere av tingene jeg viser eller slike ting som hvilken maling jeg har brukt i stuen, hvor jeg har kjøpt tapetene osv Fra nå av svarer jeg dere altså i kommentarfeltet på samme innlegg som dere har stilt spørsmålet.

De siste dagene har det virkelig vært vår stemning ute. På slike dager er det en fryd å gå hjem etter jobb.  Nå har jeg ikke lange veien hjem. I luftlinje er det bare et par hundre meter men det korte stykket er likevel nok til å gi påfyll av energi. 



Påfyll av energi er godt å ha når kvelden kommer og man har lyst til å sitte å pusle med små kreative prosjekter. Panduro kommer ut med nyheter et par ganger i året og her om dagen kom litt av bestillingen fra vårens nyheter.

Herlig gavepapir i Tilda serien, ( som er fint til å bruke som dekorpapir til sko esker  bruke som bakgrunn for bilder, kle innsiden av et glasskap eller bare til å pakke inn gaver med...) metervare og noen fine bånd. Jeg venter fortsatt på flere meter med lyseblått stoff  med striper. Her i huset skal det  flere steder fornyes med  nye selvsydde puter i farger som får meg i vår og sommerstemning.

Onsdag og jeg har planer om å sitte ved kjøkkenet å være kreativ samtidig som jeg steker hjemmebakte knekkebrød. ( knallgode)

Oppskriften får du her:
 4 dl sammalt, grov rug, 2 dl lettkokte havregryn, 2 dl solsikkekjerner, 1 dl linfrø, 1 dl sesamfrø, 1 ts salt, 2 ts sukker og 7 dl vann


Sett stekeovnen på 180 grader varmluft og kle 2 stekebrett med bakepapir.

Rør sammen alt det tørre i en bolle og hell over vannet. Bland det sammen og la det stå å svelle i 3 minutter før du fordeler røra på de to stekebrettene. 
Bruk en slikkepott til å fordele røra jevn utover begge brettene. For å greie å bryte opp knekkebrødene når de er ferdig stekte, ruter du dem opp før steking. 
Jeg synes det er vanskelig å skjære ettersom det er så mange hele korn, så jeg bruker en kniv og drar litt sånn fram og tilbake slik at jeg bokstavelig talt får vei i vellinga. Jeg ruter opp hvert brett til 20 biter. Sett brettene inn i stekeovnen.

Jeg steker knekkebrødene slik:
  1. 40 minutter vanlig.
  2. 10 minutter med 5-6 cm glippe på stekeovnsdøra.
  3. 10 minutter med lukket stekeovnsdør.
 Hold et øye med knekkebrødene de siste 5-10 minuttene slik at de ikke blir brente.
Legg knekkebrøden over på en bakerist og knekk dem opp med det samme.
Dersom noen av knekkebrødene ikke er helt sprø, legger du dem tilbake på stekebrettet og tørker dem i noen minutter til.



Jeg ønsker alle som er innom en super onsdag!


7 kommentarer:


  1. Heisann Elin.
    Leeeeeenge siden jeg har vært innom noe som heslt nå. iallfall lenge siden jeg har kommentert hos noen...
    Litt for mye å gjøre på jobb rett og slett.
    Har prøvd meg på tilsvarende knekkiser en gang før men får de liksom ikke tynne nok. De smaker jo dødsgodt så spist ble de , men ,men...

    Ha en strålende kveld videre, så kikker jeg innom igjen snart!

    Klem Linn Therese

    SvarSlett
  2. Hei på deg!
    Så kjekt at du deler oppskriften, de høres herlige ut:)
    Tror disse knekkebrødene må prøves;))

    Fin kveld til deg.

    SvarSlett
  3. Hei, DEtte høres supert ut, disse skal jeg prøve ut.. klem Siv:-)

    SvarSlett
  4. Thank you so much for the crisp bread recipe, which I shall look forward to trying! Have a nice day....

    Sophia

    SvarSlett
  5. De knekkebrödene må jeg pröve på. Det er jo så gott å få seg ett godt knekkebröd med ost eller syltetöy.
    Ha en fin dag

    SvarSlett

Tusen takk for for at du tar deg tid til å kommentere på bloggen min. Det setter jeg utrolig pris på. Klem fra Elin :o)