lørdag 8. desember 2012

Ideer til julepynt


Jeg er opptatt at julepynt ikke skal koste for mye og iallfall ikke tips og ideer jeg legger ut her på bloggen. Det skal være tips som de fleste kan få til uten å bruke alt for mye penger. Samtidig så synes jeg det er utrolig gøy å kunne lage fine ting ut av nesten ingenting.
Etter en travel uke satte jeg meg ned i går ved kjøkkenbordet å laget lys lykter. Lys lyktene fant jeg første gangen på Etsy og glemte det hele bort helt til jeg så det på en blogg for noen dager siden.




Jeg tok turn opp på kontoret å fant bilder av hus på nettet. Jeg søkte på viktorianske hus tegninger.  Når jeg fant noen som passet endret jeg bildene i fotoprogrammet slik at alle fikk samme bruntonene.
Deretter valgte jeg å forstørre dem slik de ble like store som arket. Til slutt skrev jeg dem ut på et helt vanlig a4 ark. Så var det bare å sette seg ned med saks å klippe ut husene og til slutt lime dem på Norges glass.Smart ikke sant?!?

Jeg skrev ut flere hus,blant annet en fin gammel kirke. Når glassene står side om side blir det nesten som en liten lysende landsby.


Små stilleben er også fint å pynte med til jul. Enten de er skikkelig jule-stilleben med nisser, engler og reinsdyr eller som her et mer nøytralt stilleben som går til alle årstidene. På kjøkkenbordet mitt står dette som dere ser her. Kostet meg ikke noen verdens ting for det er ting som jeg har rotet frem fra skuffer og skap.


Jeg ønsker alle som er innom en kreativ 
lørdag uten at det trenger å koste


9 kommentarer:

  1. Så kreativt og smart, Elin! For en glimrende ide. Jeg er også stor tilhenger av kunne få til noe fint uten at det skal koste all verden. Jeg har mye større glede av gjenbruk enn å kjøpe noe nytt. Ha en flott helg, klem fra Jorunn

    SvarSlett
  2. Så koselige glasshusene ble.
    Det er kjekt å være kreativ uten at det koster "skjorta" takk for inspirasjon Elin og fortsatt fin førjulstid. Klem Ragnhild

    SvarSlett
  3. Så fin lyktan blev! Det var en fiffig idé :)
    Ha en skön lördag!
    kram Tini

    SvarSlett
  4. SÅ kult!
    Håper du legger ut link til der du fant tegningene! :-)
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  5. Så flott og lurt med de lyslyktene med hus på. Det skal jeg jammen prøve en gang.
    Ha en herlig lørdagskveld :)

    SvarSlett
  6. Så tøft Elin!:)Ønsker deg en flott lørdag!:)Kjempegod klem:)

    SvarSlett
  7. Kjempe stilig! Har prøvd meg på noen små varianter selv for noen uker siden men ble ikke fornøyd. Tror nok sannelig jeg prøver meg igjen og gjør lykta litt større denne gangen.
    Takk for tipset.
    Klem Madelen

    SvarSlett

Tusen takk for for at du tar deg tid til å kommentere på bloggen min. Det setter jeg utrolig pris på. Klem fra Elin :o)