tirsdag 27. juli 2010

Amok i danske butikker...


Mat på en kro i Danmark, er noe av det beste jeg vet. Lunsjen/ frokosten min i dag bestod av 3 herlige snitter med diverse herligheter på. 
Å spise ved små bord med rutete duker, skinnende sol og blå himmel er en perfekt start på en nydelig dag. 
Er det noe Danskene er gode på så er det å få til å lage delikat, fristende og velsmakende mat. Med magen fylt med disse herlighetene, la jeg ut på shopping.  

Mens de andre i reisefølget valgte å sitte under en parasoll og nyte noe kaldt å drikke så gikk jeg og miniprinsessa å studerte, løftet og kjente på ( min stefars beskrivelse av hvordan vi damene i familien handler)


Vi gikk fra butikk til butikk og nye poser ble med ut igjen fra hver eneste en. :O) Og her er noe av det jeg kjøpte.
Nydelige mugge (  jeg samler) og herlige vaskefiller til kjøkkenet. 
Hvem kan vel motstå slike flotte kluter. Ikke jeg iallfall. 
Jeg skjønner at de damene som hekler disse kan lage slike selv men jeg er ingen heklende eller strikkende dame og de eneste tingene jeg har som er hjemmehekla eller strikket, er det som Monica har laget til meg. 
Så jeg kjøpte kluter så det sang etter med god samvittighet, jeg.



I neste butikk var det eggeglass  fra Green gate som helt tok pusten fra meg.
Disse har jeg sett flere ganger og jeg  liker dem godt, men det som utløste hyperventilering, var prisen....
15 kroner stk.
Akkurat i det øyeblikket gikk jeg totalt amok blant eggeglass. 
I et svakt øyeblikk røsket jeg med meg 16 eggeglass i kurven men etter å ha studert den uhorvelige mengden  eggeglass 16 egentlig er, la pent tilbake 12 av dem. 
Jeg kom plutselig til å tenke på at egentlig trenger jeg toppen 4 eggeglass. Så mye kokte egg spiser vi ikke og  det tok meg 2 år å oppdage av vi kun hadde 1 eggeglass i huset, og det var nå i juni. 
Så altså jeg la tilbake 12, å kjøpte fire stk. Nå kan iallfall alle i huset få hvert sitt egg uten at man må spise etter tur.



Når vi hadde vært innom de butikkene som vi hadde planer om, + en del andre som vi også måtte innom så var det på tide å komme seg hjem igjen.
Men akkurat i det jeg rundet hjørnet til parkeringsplassen så dukket det opp en butikk jeg ikke hadde sett tidligere.
 De andre gikk til bilen å skulle vente på mens jeg skulle titte (studere, løfte, kjenne....bla bla bla) på tingene i butikken.....og jammen like bra for der fant jeg det fineste vattteppet jeg iallfall har sett, tatt på eller eid. :O)
Selvfølgelig måtte det kjøpes!
Jeg vurderte ikke situasjonen engang. Jeg ga vel pokker i at jeg snart eier et tyvetalls tepper i forskjellige farger, mønster og tykkelser.
Dette teppet var det bare å røske ned fra hyllen, med et smil om munnen å tenke YESS!!! Det er mitt!!!
( jeg er glad mannen satt i bilen for han vet godt hvor mange tepper vi eier...) 
Jeg spankulerte ut av butikken kry som en hane og selvfølgelig gjorde jeg som ingenting da jeg kom til bilen. Gjemte posen litt sånn bak det ene benet, selv om det var ganske vanskelig når teppet lå i en king zize bærepose.

Her er det rene idyllen, sola skinner , jeg har blitt lykkelig eier av eggeglass fra Green gate og et nytt vatt teppe og om lidt er kaffen klar.

Med et smil om munnen ønsker jeg deg en vakker dag videre.

Klem fra Elin:)

19 kommentarer:

  1. Hihi kjenner meg såå igjen:)
    Er god på å hjemme poser, og når han spør om den og den er ny, sier jeg bare: nei den er gammel, den har vi hatt leenge;);)
    Vi reiser til Danmark på mandag, og jeg gleder meg såå til god mat og shopping:) Håper godværet holder seg til vi kommer:)

    Kos dere videre:)

    Klemmer Lise

    SvarSlett
  2. Må man ha det så MÅ man bare. Slik er det med den saken ;0)
    Nyyydelige ting du har shoppet da. Likte spesielt godt det teppet. <3
    Ser ut som det er mange her inne på blogglandia som er i Danmark på ferie i år, og hver eneste en kommer hjem med godbit etter godbit. Det er jo det shoppingmekkaet jo :0) Thihi..

    Kos deg med shoppinga, og den gode maten i Danmark.

    klem Jane.

    SvarSlett
  3. Jepp, det er godt og være norsk i Danmark, selv om jeg såvidt har vært der da jeg var ung og vakker. Leeeenge siden dess, :DDDDD klemz Grethe

    SvarSlett
  4. Herlig!!!
    Neste uke er det min tur. Første stopp er Nina Hartmanns cafè/butikk. Gleder meg? Jaaa...
    Klem Susanne

    SvarSlett
  5. Hehe.. hvordan kan vel mannfolk vite hva som er nytt eller gammelt da? Teppet kan jo ha ligget å ventet i skapet i evigheter.. til den rette anledningen såklart ;)

    Kos dere videre på ferie!
    Hilsen fra
    Kjersti

    SvarSlett
  6. Har akkurat blakket meg i Danmark jeg også. Kjenner meg godt igjen i det å gjemme ting man kjøper for sin bedre halvdel....

    SvarSlett
  7. Ja det teppe forstår jeg godt du bare måtte ha med deg. Det var bare nydelig.
    Håper jeg finner noe fint i Sverige. Skulle gjerne kommet over noen loppiser også.
    Kos deg videre :)

    SvarSlett
  8. Masse flott shopping :)
    Det teppet var jo bare nydelig.

    SvarSlett
  9. Ja, danskene kan mat – herlig og fristende bilde :) og så mange flotte ting du har kjøpt deg… mugga og klutene var nydelige! …og jeg skjønner godt at du ble fornøyd med teppe – virkelig flott! Nyt dagene og ha en fortsatt fin ferie, klem fra Mette

    SvarSlett
  10. Enig med Jane her, må man så må man! Hihi :) Grattis med alle skattene!

    SvarSlett
  11. Åååå, for en drømmeferie:))
    Og som jeg kjenner meg igjen, mptte trekke på smilibåndet flere ganger nå, hihi
    Stefaren din har heeeelt rett, vi løfter, tar på, lukter og kjenner på ALT, hehe, han har nok måttet bli med på noen runder i slike butikker for å kunne gjengi den beskrivelsen der:)) Herlig!

    Kule de eggeglassene der, men er enig i at 16 stk kanskje var litt vel "overkill" :)

    Nydelig teppe, skjønner godt at du MÅTTE kjøpe det...

    Kos deg med nye tingene:)

    Klem Line

    SvarSlett
  12. Det er SÅ fornøyelig å følge bloggen din. Storkoser meg. Ligger en liten award å venter på deg på bloggen min.

    Hilsen Eva

    SvarSlett
  13. Ha, ha..., ja, det hender vel av og til at ting blir "smuglet" inn i huset her også...:-)
    Tepper var jo bare helt nydelig?
    Det hadde ikke jeg gått ut av butikken uten heller...:-)
    Ferie skal være litt utskeielser det, ikke sant?

    Klem Beth...

    SvarSlett
  14. Fantastisk morsomt å lese bloggen din : ) Kjente meg godt igjen i det du fortalte. Nydelige kluter: )) De vil du få glede av når høsten og vinteren setter inn...og du kan drømme deg tilbake til Danmark, sol, og deilig shopping, mens du vasker kopper og bord : ) Kos deg videre i deilige Danmark.
    Rosa

    SvarSlett
  15. Hehe, høres ut som livet i Danmark er vidunderlig!! For et nydelig teppe, skjønner godt du ikke kunne gå fra det.. Ikke tenk på hvor mange du har fra før.. Tenk heller hvor flink du var som la eggeglassene tilbake når du ikke trengte dem;) Finnes alltid en måte å rettferdiggjør ALT på;)

    SvarSlett
  16. Vi må definitivt ha en slik tur, vi jentene i Løå :-)
    Nydelig vattteppe!
    Og Mugge
    Og.........
    Kos deg, min skjønne :-)

    SvarSlett
  17. Hihi. For et heeerlig shoppinginnlegg! Du har god smak, må jeg si, men fremfor alt uttrykker du deg så morsomt.
    Kos deg videre i deilige Danmark!

    SvarSlett
  18. heisann :))
    så heldig du er som får feriere både i Sverige og deilige Danmark i sommer da ;))
    jeg og min kjære skal ei uke til Danmark i august..uten barn..skal på messa i Herning og gjøre innkjøp til butikken til jul :))
    vi skal kjøre stor bil..for jeg vil på bruktmarkeder og loppiser og bare kose meg uten noen som roper NEI i baksetet hver gang jeg roper LOPPIS ;))
    kos deg og nyt ferien..gleder meg til å følge med dere og det koselige Løe prosjektet deres!!
    god klem til deg..
    Anne♥

    SvarSlett
  19. hehe, kjenner meg i gjen i den beskrivelsen, snuppa!! :) Er flink til å gjemme poser :) haha!! :)

    Men kjenner til at man bare må ha den.. Tenker å ta turen til Danmark vi å :)

    Flott mugge og nydelig teppe! O LYKKE!

    Klems

    SvarSlett

Tusen takk for for at du tar deg tid til å kommentere på bloggen min. Det setter jeg utrolig pris på. Klem fra Elin :o)