tirsdag 31. mai 2016

Sommer, bok tips pg deilige glutenfri rundstykker

 God morgen! 
 I går gikk dagen med til å pynte litt her hjemme, bake litt og planlegge resten av uken. I går striregnet det her men resten av uken har de meld et fanatisk vær. I går fikk jeg unna mye som jeg ikke gidder å bruke finværsdager på.  Når det regnet og tåken lå tykk ute, var det lite som minnet om sommer. I går tok jeg en rusletur ute å hagen å plukket med meg nyutsprungne syriner for å skape sommerstemning inne. Flere bukketter ble plassert rundt i hovedetasjen og i dag når jeg stod opp var det en deilig duft som slo i mot meg da jeg kom ned trappen.


Jeg har fri og skal ikke på jobb før aftenvakten på torsdag noe som gjør at jeg har al vedens tid til å holde på med prosjekter her i hjemmet. I går satte jeg meg til å sy ferdig noen puter jeg har begynt på. Puter i marineblå lin og noen puter med et maritimt mønster.

Jeg fikk også baka litt. Jeg fikk en oppskrift  på glutenfri rundstykker av datteren vår som hun hadde fått av kolleger på sykehuset. Ingen av oss i familien lider av glutenallergi og var veldig spendt på hvordan konsistensen på disse ville være når de var ferdige.

I går baket vi rundstykkene for første gang og vi var alle enige om at disse rundstykkene kommer vi til å bake jevnlig her i huset.
De inneholder få ingredienser, tar kun en liten halvtime fra du starter å bake dem til du har rykende ferske rundstykker på bordet, inneholder ikke hvetemel og de har et ganske høyt proteininnhold noe som er bra hvis man trener og tenker på bygging av muskelmasse  og til slutt de smakte himmelsk!

Glutenfri proteinrundstykker

1 stor boks cottage cheese
4 egg
400 gram havregryn
1/2 ts salt
1 ss bakepulver

Egg til pensling og sesamfrø til pynt ( men dette er valgfritt)

Bland egg og cottag cheese med en stavmikser til en jevn røre.

Bland egge og osteblandingen med det tørre. Form rundstykker og sett dem på et bakebrett med bakepapir og stek dem midt i ovnen på 200 grader i ca 20 minutter.



I dag blir det sol og varmt. De har meldt varmerekord...La oss håpe det!
Jeg skal jobbe litt i hagen,og jeg skal sitte på terrassen å  drikke is te mens jeg leser i den nye boken min Living with Lexington av Kristina Lindhe som er damen bak Lexington company (ikke lenge siden jeg fant ut av denne grunderen kommer fra Sverige og ikke USA som er naturlig å anta)
Iallfall boken er allerede påbegynt og er veldig inspirerende. Vakre bilder, inspirerende tekst og masse gode ideer hvis du liker New England stilen.


Jeg får gå å skifte fra bukse til shorts- og sette meg på terrassen for å drikke dagens første kaffekopp.
Ha en stålene vakker sommerdag. Klem:)

2 kommentarer:

Tusen takk for for at du tar deg tid til å kommentere på bloggen min. Det setter jeg utrolig pris på. Klem fra Elin :o)