søndag 21. juni 2015

Reisetips for sommeren



Jeg elsker Fjellbacka! Jeg elsker at stedet ikke er større enn at jeg selv med lite stedsans klarer å navigere rundt uten å gå meg vill.  Jeg elsker spisestedene, butikkene, menneskene og jeg liker naturen. Har du ikke vært i Fjellbaka før så har du gått glipp av et av sveriges vakreste steder. Fjällbacka ligger i Tanum kommune.  En times kjøring ned langs kysten fra strømstad så er du der.





Første gang vi var her var i 2008. Jeg og familien bodde her i et par uker. Etter ferien lengtet jeg meg ihjel tilbake igjen.  Etter den sommeren har vi vært i fjellbaka mange ganger. 

Vi har blitt så godt kjent at da vi var der i fjor og ankom veldig sent og måtte ta inn på Stora hotellet - la de bare nøkkelen i postkassen til oss og så låste vi oss inn selv. 


Interiøret på Stora hotellet er magisk! Jeg lurte meg til å ta disse bildene under frokosten i fjor sommer. En blanding av skipper hus og kolonistil. 


Fjellbacka er kjent for flere ting men i nyere tid er det nok for kriminal forfatteren Camilla Läcberg sine bøker der handlingen foregår i Fjellbacka. 

Historiene og personene hennes er oppdiktet men stedene handlingen foregår er autentiske. Når hun skriver om Stora hotellet så finnes dette. Derfor kan du lære mye om fjellbaka ved å lese bøkene hennes. 



Da vi var i Fjällbacka første gang bestemte meg for å først besøke stedet - så starte på bøkene hennes. Bøkene var så spennende at jeg nesten stod å trippet hver gang hun gav ut en ny bok i serien.  Jeg leste og leste mens jeg lengtet tilbake til skjønne Fjällbacka. 




Fjällbacka består hovedsaklig av en gate. Noen tverrgater men hovedgaten er ned en bakke og langs en kai. 

De fleste butikkene endrer seg fra år til år.  For uten noen få har butikkene i Fjällbacka bare åpent i sommerhalvåret.  Det finnes ca 1000 fastboende men om sommeren så strømmer turisten til enten med bil eller de kommer sjøveien . 


Det er deilig å rusle rundt i Fjellbaka blant små vakre skipper hus i deilige farger og lure seg til en titt inn i en av de små skjønne hagene. Se på stokkrosene som  står så rake opp mot husveggene, gå på gammel brostein, høre motorbåtene tøffe utover fjorden mens måkene krangle nede ved kaien.


Her er det så mange vakre hus at kameraet går varmt. Inspirerende, vakre og spennende hus som bare må foreviges. 


Her ferierte Ingrid Bergman og har fått sin egen plass oppkalt etter seg, borte ved jernboden. Jernboden en butikk eller krambod som selger alt fra båtutstyr til gaveartikler og her i Fjällbacka ble flere av senene fra  Astrid Lindgren sin Ronja røverdatter spilt inn. 


Senene der Ronja og Birk hopper over Djevelstupet ble filmet her. Stupet heter egentlig Kungsklyftan som ligger i Vetterberget. Hit kan du spasere og nyte utsikten.


Oppe på vette-berget har du utsikt over Fjellbacka og skjærgården.


På bryggan finnes flere spisesteder. Cafe Bryggan er en favoritt. Ingen kläddkaka smaker så godt som den du får servert på cafe bryggan.  Du kan  også spise på  steder som Lilla Berith og Restaurant Matilda. Matilda ligger i kjelleren i Stora Hotellet.  Bestill gjerne bord for det blir fort fult på kveldene. 



Min sommergave til meg selv dette året er den nyeste boken av Camilla Läkberg. Sommerkveldene skal brukes til å lese om deilige Fjällbacka, og om hovedpersonen Erica og mannen hennes som jobber i politet i Tanum og hvordan de nok en gang løser en kriminalsak som hender i og omkring Fjällbakcka.

Om vi skal til Fjällbaka dette året også...? Selvfølgelig skal vi det. 

Det blir liksom ikke sommer uten Fjällbacka og kläddkake på cafe bryggan, det blir knapt sommer hvis jeg ikke minst sover en natt på Stora hotellet og sommeren er ikke komplett uten minst en tur opp i kungsklyftan.  Det blir rett og slett ikke sommer uten Fjällbacka. 


Ha en strålende søndag....jeg- jeg skal planlegge sommerens tur til Fjällbacka. 

Klem fra Elin



2 kommentarer:

Tusen takk for for at du tar deg tid til å kommentere på bloggen min. Det setter jeg utrolig pris på. Klem fra Elin :o)