onsdag 28. november 2012

Baking og sånn...


Hei 

Nå nærmer det seg den store pynte til jul helgen  og jeg kjenner at helgen ikke kan komme fort nok! Det er liksom denne helgen julen starer her hos oss med pynting, årlig besøk av julebutikken til  Ålgård Blomster  (Søndagen 14-18), julestevne på rideklubben, julegavehandel og baking. Alle ting er like kjekke og alle ting gir meg julestemning.

Jeg baker ikke 7 slag! Det har jeg aldri gjort. Jeg kjøper 7 slag men baker sjelden mer enn et par sorter. Noen av favorittene prøver jeg meg aldri på en gang, det tar svigermor seg av! En av sortene som ankommer ferdig i bokser er Havrenøtter. (storebroren til risboller.) De er, myke, smelter på tungen og knallgode. Det blir liksom ikke helt jul uten dem.

Har du lyst til å prøve å lage dem selv finner du oppskriften under her.




Havrenøtter 
3ssfløte

1platekokesjokolade 
(Freia dronningsjokolade)
50gmeierismør
ca 5 dl. Havrenøtter 





Ha fløte og sjokolade i en kjele/ vannbad. Varm opp og rør til sjokoladen er smeltet. Tilsett smør og rør blandingen jevn og glatt. Ta kjelen av platen. 


Bland i havrenøttene og form massen til små boller. La dem stå i kjøleskapet til de stivner. Man kan til fordel ha dem i fryseboksen og ta dem opp 5 minutter før de skal spises. 


En annen ting som gir julestemning kakeboksene med julemotiv. Sette de klar til å bli fylt opp med allslags godsaker. Enten godsakene er kjøpt eller håndlaget. (mine på bildet her  er fra FALBY Designs)

Jeg ønsker alle som er innom en fortryllende fin onsdag 


6 kommentarer:

  1. Lykke til med bakingen, jeg lager nok heller ikke sju slag. Kos deg med julepynting :)

    SvarSlett
  2. Ikke 7 slag på meg heller, men de gamle kakeboksene med julemønster blir fylt av sjakkruter, pepperkaker, marvposteier og krumkaker. Klare favoritter hos oss!!!

    SvarSlett
  3. Jeg lager heller ikke 7 slag, og ingen faste.....om jeg kommer over en god oppskrift, så prøver jeg meg på det......denne skal prøves...takk for oppskrift :-)

    klem tone

    SvarSlett
  4. Kitchenaid is my best friend :)
    Lovely photos !
    Manuela (from Italy!)

    SvarSlett
  5. ÅÅÅ så koselig, Elin :)
    Kos deg i helgen og nyt!
    Klem fra meg :)

    SvarSlett
  6. Ja, nå er det like før det er LOV til å pynte... Blir nok ikke så mange kakesorter her i skogen, men noen gamle tradisjons-kaker må vi jo ha. Nydelige og stemningsfulle bilder du viser.
    Ønsker deg en trivelig adventstid.
    Titti-klem!

    SvarSlett

Tusen takk for for at du tar deg tid til å kommentere på bloggen min. Det setter jeg utrolig pris på. Klem fra Elin :o)