mandag 25. januar 2016

Blå mandag





Hei folkens

Her har uken og helgen føyet avsted mens jeg ikke har gjort noen verdens ting.  I dag er det en skikkelig blåmandag.  I helgen kom influensaen til oss og når feber verken, hopdepine, snue og hosten kom snikende  på lørdag ettermiddag var det bare å hoppe i joggebuksa, drikke varmt å stå i det.  Den joggebuksa har jeg bodd i siden lørdag. Dagen i dag har jeg stort sett tilbrakt i vannrett posisjon med en bok, pc eller så har jeg sovet.  

Nå skal jeg ikke plage dere med influensa snakk så jeg tenkte at jeg kunne å dele enda en oppskrift på en sjokoladekake med dere og denne er nesten lik en kake jeg har skrevet om før men  denne er med topping. 
Denne er veldig god men veldig mektig så egentlig er det en kake som passer til kaffeselskap ol der man ikke blir sittende å spise hele kaken selv ;O)


Kladdkaka med sjokoladekaramell topping 


Kladdka
100 g smør
 2 store egg
 3 dl sukker
 1,5 dl hvetemel
 2 ts vaniljesukker
 5 ss kakao
Sjokoladekaramell topping  2 dl kremfløte
 1 dl sukker
 1 dl lys sirup
 100 g kokesjokolade
 100 g smør


Smelt smøret. Pisk sammen de andre ingrediensene med en stålvisp.
Tilsett det smeltede smøret og bland til en jevn deig.
Ha deigen i en rund form (24 cm i diameter) med bakepapir i bunnen.
Stek kaken midt i ovnen ved 175°C i 20 min. Avkjøl kaken i formen før du setter den inn i kjøleskapet.


Ha fløte, sukker og sirup til toppingen i en kjele og varm opp. Brekk opp sjokoladen og ha i. 
Rør til sjokoladen smelter. La blandingen småkoke til den tykner ( tar ca 15 min). Ta kjelen av platen og tilsett mykt smør i klatter. Rør til en glatt glasur.
Hell toppingen over kaken i formen. Sett formen i kjøleskapet i minst 3 timer (og gjerne over natten). Da vil glasuren ha stivnet til en tykk krem.
Løsne kaken fra formen med en kniv. Fjern ringen på formen og dra bakepapiret av kaken fra under siden. Sett kaken på et passende fat.
La kaken stå i romtemperatur en stund før servering, så toppingen får en myk og kremete konsistens.



Jeg skal hente min 4 kopp med te i løpet den siste timen, C-vitamin drops og et par paracet så skal jeg finne frem interiørbøkene å inspireres resten av kvelden. 

Ha en strålende mandag. 

Klem fra Elin






4 kommentarer:

  1. Uffda, ikke morsomt å være syk. Håper du snart er i farten igjen. Fin kakeoppskrift. Den skal jeg prøve. Ha en fin dag og god bedring!

    SvarSlett
  2. Hei, Først god bedring - så tusen takk for herlig oppskrift den skal jeg prøve ut....nydelige bilder du legger ut som alltid :-) Titt gjerne inn til meg og vinn designbestikket Julie Dark Rose fra Hardanger Bestikk til 24 personer verdi 4800,-! klem Siv :-)

    SvarSlett
  3. Huff og huff....hørtes ikke godt ut! Håper du er bedre nå:) Den kaken så aldeles nydelig ut altså....nam nam. Må prøves:)
    Klem Line

    SvarSlett
  4. Huff og huff....hørtes ikke godt ut! Håper du er bedre nå:) Den kaken så aldeles nydelig ut altså....nam nam. Må prøves:)
    Klem Line

    SvarSlett

Tusen takk for for at du tar deg tid til å kommentere på bloggen min. Det setter jeg utrolig pris på. Klem fra Elin :o)