søndag 13. desember 2009

13 desember. om å ha juletradisjoner og rette svar på nøttene.

Litt etter litt blir huset pyntet til jul. Ikke for mye for da går jeg lei men heller ikke for lite for da blir det så mye som må gjøres rett før jul. Og de dagene der er travle nok. I går ble kransene hengt opp.

I vår familie har vi flere tradisjoner som vi bare må gå igjennom for ellers er det liksom ikke jul. Julegrøten som lunsj med hele familien på lille julaften eller på julaften, er et must.
Herlig god gammeldags julegrøt med mandel. Mandelen har flere ganger blitt spist opp, uten at den som fikk den la merke til det, og som konkurranse mennesker vi er så eter vi å eter vi til vi nærmest ligger vannrette ved siden av bordet bare for å sikre oss mandelen. Spekemat hører også med til dette måltidet.


Julemiddagen er pinnekjøtt, poteter og kålrotstappe
( den beste ever, for den er det som regel Janne som lager) I vår familie har vi Dronning Mauds fromasj til dessert. Den MÅ være laget av svigermor for ellers så er det ingen som godkjenner den. Bare den er halve julen.

1 juledag er det lunsj kl.12 med hele hurven.
Da blir det disket opp et bord med både varme og kalde retter, som er helt i tråd med tradisjonene våre på 1 juledag. Så kan vi gå å forsyne oss som vi selv vil. Retter som
aspik, reker, karbonader, pålegg, ost osv og kakao!
Jepp!!! nydelig varm kakao.
Akkurat den samme som kokken lager ellers i året men allikevel så smaker den ekstra godt på 1 juledag. Så spiser vi til vi sover av utmattelse på gulvet forran tv eller på en sofa.

Takk for god respons på julenøttene.
Svarene får dere nedenfor!
Når det er snakk om julenøtter arrangerer vi spillekvelder i familien vår. Spesielt om jul. Slike tradisjoner er så koselige.

Har dere noen spesielle mat tradisjoner eller andre koselig tradisjoner så fortell det i en kommentar på bloggen min.
Jeg elsker å høre om hvordan andre gjør det i sin familie.


Svarene på julenøttene:

1.Det var samme mannen.
Grover Cleveland var president i to perioder i USA, men de var ikke sammenhengende.

2. Det må ha vært 6 ( = 10 - 4) som bare drakk vin, og 4 ( = 8 - 4) som bare drakk øl. Det blir 10 personer.
I tillegg kommer de 4 som drakk begge deler, og den ene som ikke drakk noe.
Totalt var det altså 15 personer på festen.


Ha en herlig søndag alle sammen.

Klem fra Elin:)

15 kommentarer:

  1. så koselig å lese om deres tradisjoner!

    Vi har laget en ny tradisjon, da min søster fikk barn. Mine foreldre er skilt, og vi feirer nå annenhver jul med mamma eller pappa. Så hver lillejulaften samles vi til selskap hos pappa, og har overnatting i barndomshjemmet vårt, min søster og familien og jeg. Veldig koselig. Da får vi julemorgen sammen!

    riktig god tredje søndag:)

    SvarSlett
  2. Hei Elin!

    Hyggelig å lese litt om din families juletradisjoner, de er faktisk ikke så helt ulike mine.

    Håper at du får en riktig fin jul om jeg ikke får anledning til å stikke innom deg igjen før den tid. Jeg skal ha en riktig god og lang juleferie, uten internetttilgang!

    Klem Pink lady

    SvarSlett
  3. Heisann!

    Det er viktig å ta vare på tradisjonene og samtidig lage nye. Det er alltid spennende å se hvilke tradisjoner man tar med seg hjemme fra og hvilke nye man lager når man skaper sitt eget hjem.

    Høres i hvert fall ut som om dere vil få en koselig jul!

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  4. Hei
    Koselige tradisjoner. Syns om det jeg også :o) selv om det blir noen forandringer så prøver vi å følge noen av dem... Julegrøten med mandel på lille julaften, pinnekjøtt på julaften, dessert og kaffe med pakkeåpning (en og en pakke...) så det sin tid :o) 1.juledag er det pysjamas antrekk, julekaker, tre nøtter til askepott og varm og kald koldtbord... Ellers mye sammen med familien, der vi spiller spill, ser filmer og er ute å "lufter" oss... hvis været tillater det :o)
    Flotte bilder du viser og nydelig de kransene du har laget... kjempestilige... Ønsker deg en fortsatt fin fin søndagskveld. Klem fra Mette

    SvarSlett
  5. Jeg kjenner igjen mange av tradisjonene dine mot jul:)

    Ha en flott førjulstid:)

    SvarSlett
  6. Så hyggelige tradisjoner dere har- viktig å ta vare på:-)
    Nyydelige kranser!
    Skal til imorgen med samme prosjekt,
    - om jeg får tid..!
    Ha en fin kveld, klem Hege.

    SvarSlett
  7. Hei hei, Elin!

    En ting som har vært med meg siden jeg var liten, å som jeg har ført videre til min sønn (og nå også til lille gumman), - er at vi fikk alltid pakke opp en pakke på morgenen- julaften. Det var ofte en leke eller en film, - så hadde vi noe å styre med denne lange "ventedagen" på resten av pakkene;)

    Ellers har det alltid vært pinnekjøtt til julemiddag i min familie:)

    Klem

    SvarSlett
  8. Koselige bilder og koselig lesning om dine juletradisjoner!
    Vi spiser grøt med mandel på julaften, men i år skal jeg skremme opp alle med å kutte ut den tradisjonelle ribba og slå til med reinsdyrsfilet tenkte jeg! Pappa holdt på å besvime da jeg fortalte det! "I over 60 år har jeg spist ribbe på julaften..." Bla-bla-bla, nå blir det andre boller! Skal jeg stå for maten i dette huset får de spise det jeg bestemmer;) Aldri vært noen stor tilhenger av den ribba:)
    Ha en fin kveld!
    Klem, Lene

    SvarSlett
  9. Så koselig blogg du har, jeg fant den via en annen side. Det ser så koselig ut i stua di :)

    SvarSlett
  10. Bare for å nevne det er aspik ingen egen rett, aspik er den gele greia som holder kabarene sammen.

    SvarSlett
  11. Hei anonym

    aspik er (av fr.), klar gelé laget av mørk el. lys kjøttkraft.

    Hvem snakket om noe annet?

    SvarSlett

Tusen takk for for at du tar deg tid til å kommentere på bloggen min. Det setter jeg utrolig pris på. Klem fra Elin :o)